Smittskyddslagen och informationsplikten

Fick en liten påminnelse om att jag sa att jag skulle skriva om min syn på smittskyddslagen.
Jag har ganska mycket åsikter om just den lagen.


Den här informationen får man av sjukhuset då det har konstaterats att man bär på hiv. Den kan ändras och korrigeras med åren. Jag fick min "lapp" 2007 och den här såg lite annorlunda ut. Jag har på vissa ställen tagit bort delar av text eller skrivit om innehållet för att göra det enklare att förstå. Att jag har tagit bort vissa delar är för att det finns så mycket att skriva om och dessa är de som jag berörs mest av. Du hittar texten i orginal här.


Patientinformation och förhållningsregler

Smittrisk
Hiv smittar sexuellt, via blod och från hiv-infekterad mor till barn under graviditet, förlossning och amning. Sexuell smitta sker via samlag, vaginalt, analt eller oralt. Smitta vid blod kan också ske vid blodtransfusion, nålstick från smittad person eller delande av injektionsverktyg. Smittrisk finns också om smittat blod kommer i kontakt med slemhinna i ögon eller mun eller på hudsår.

En hiv-infektion läker inte ut. Den infekterade bär på viruset hela livet och kan överföra smitta även under pågående behandling. Behandling minskar antalet virus i kroppen och fördröjer/förhindrar utvecklingen till aids.
Behandling av hiv är kostnadsfri för patienten. Hiv smittar inte vid sociala kontakter. Det är vid sexuell kontakt och om du blöder som du ska vara försiktig.

Mina kommentarer: Ni har väl läst mitt inlägg där det stod risker i procent? En vän som har levt med hiv sedan hon föddes berättade att förut så fick man betala för sin behandling. Och den var dyr! De som bestämde insåg väl till slut att det vore bra om de som är smittade och behöver behandling får det så de inte får aids och dör...


Yrkesverksamhet

Symptomfri hiv-infektion leder normalt inte till begränsningar i din yrkesverksamhet.

Mina kommentarer: Däremot tycker jag att man ska passa sig för att berätta på sin arbetsplats. Jag har personligen aldrig gjort det. Inte heller för någon arbetskamrat för att vara på den säkra sidan. Detta mycket på grund av att en nära vän till mig blev av med sitt jobb då han berättade att han hade hiv. Det var i samma veva som han fick reda på att han var smittad, då han fick en s.k. primärinfektion. Det är tyvärr inte den enda gången för honom. När han började medicinera så fick han biverkningar av en av medicinerna som gjorde att han hallucinerade och kände sig "full" och valde då att berätta för sin arbetsgivare varför han mådde dåligt. Nu pågår en tvist där facket är inblandat. Och diskrimineringsombudsmannen då hiv räknas som ett handikapp (medicinskt). Jobbar jag för en arbetsgivare som har mer förståelse för detta så kanske jag berättar. Skulle kunna bli problem om de vill göra en hälsoundersökning, men det får jag ta då.


Graviditet och amning

Som hiv-infekterad kan man få hjälp att bli gravida med minimala risker för smittöverföring till barnet och partnern. Vanligen förlöses hiv-infekterade kvinnor med hjälp av kejsarsnitt. Hiv-infekterade mödrar får inte amma.

Mina kommentarer: Hiv+ kvinna: Ha sex "som vanligt" med kondom, sen sprutar man in sperman med hjälp av en liten "spruta" (utan nål så klart). Vissa tillåter att man klipper ett litet hål i toppen av kondomen eller kör utan. Men då ska kvinnan ha haft omätbara virusnivåer under en längre tid. Hiv+ man: Man "tvättar" sperman så man får bort sädesvätskan och sen har jag för mig att befruktningen sker som vid annan "konstgjord" befruktning i labb. Men här kan jag ha fel.


Kondom ett bra skydd
Kondom är ett mycket bra skydd mot hiv och andra sexuellt överförbara sjukdomar och ska användas under hela samlaget. Kondom ger även skydd vid oralsex.

Mina kommentarer: Sen har vi ju Femidom (tänk kondom fast tvärtom, sitter i kvinnan istället, tyvärr är den väldigt dyr...ska dock prova snart har jag tänkt, har fått några när jag varit iväg på konferenser) och sen de "underbara" slicklapparna. Tror inte det finns något mer osexigt än slicklapparna. Men det går lite snabbare med dem än om man ska klippa en kondom för att få fram samma resultat. Spontaniteten dog på en gång. Oralsex blir inte samma sak...det är en något jag saknar. Vissa par, där den som är hiv-positiv medicinerar, har sex utan kondom. Men skulle det bli en tvist, t.ex. de gör slut, då kan den "friska"partnern anmäla den andra för försök till grov misshandel men jag återkommer om det...


Hygienråd
Hiv smittar inte vid vanliga sociala kontakter men tänk på att ditt blod kan vara smittsamt om du råkar börjar blöda, ex vid tandköttsblödningar eller från sår. Dela inte toalettartiklar som rakhyvel eller tandborste med andra. Lägg förband även på småsår. Om någon hjälper dig och riskerar att få blod på sig ska denne använda plasthandskar. Förpacka nedblodat material innan det kastas. Blodfläckar på till exempel golv torkas bort med vatten och exempelvis såpa eller något desinfektionsmedel, exempelvis klorin.

Mina kommentarer: Förutom att jag småskrattar när jag läser detta...Alltså, såhär är det. OM du delar tandborste med mig (av någon anledning) så finns det en risk om jag börjar blöda i tandköttet och du gör det också då du borstar dina tänder. Men det krävs då att blodet inte varit ute i luften så länge. Hiv-viruset dör väldigt fort utanför kroppen. Och ärligt...skulle du använda en nerblodad tandborste? Jag skulle inte göra det. Men jag skulle inte dela tandborste heller, i så fall "borstar" jag hellre med tandkräm på fingret, provisoriskt såklart men det är bättre än inget. Rakhyvel är inget jag tänker dela med någon ändå...Dessutom brukar ingen bry sig om lite stubb (och jag är evigt tacksam för att jag är blond). Desinfektionsmedel är inte något jag använder normalt (alltså klorin eller liknande) men jag lär tänka annorlunda då jag får barn. Som jag skrev ovan så dör viruset utanför kroppen väldigt fort.


Förebyggande åtgärder
Om en person i omgivningen kan ha blivit smittad via sexuell kontakt utan kondom (eller om kondomen gått sönder), via kontakt med ditt blod eller på annat sätt finns möjlighet att ge förebyggande läkemedelsbehandling.
Eftersom man kan ha hiv utan att veta om det är det viktigt att de som kan ha smittat dig – eller som du kan ha smittat – blir smittspårade och kommer till läkare för undersökning och information. Full sekretess gäller vid smittspårningen och din identitet kommer inte att avslöjas för kontakterna.
Om provresultatet visar att du är smittad med hiv, är du skyldig att medverka vid smittspårning.

Mina kommentarer: Det här råkade jag ut för. Jag visste ju inte om att jag var smittad. Men sen fick jag ge namnen på de som jag hade haft sex med sen jag träffade han som smittade mig. Tur att jag har bra minne. Och att det inte var så himla många ;)


Det är nu vi kommer till de roliga bitarna. Eller roliga och roliga...de heta punkterna!

Förhållningsregler

Smittskyddslagen innehåller följande förhållningsregler som rör hur du ska undvika att andra personer blir smittade. Det är din behandlande läkare som beslutar vilka av nedanstående förhållningsregler som gäller för dig.


*Du kan beröras av inskränkningar när det gäller arbete eller deltagande i annan verksamhet där det finns risk att smittspridning kan ske.

*Du får inte ge blod, donera sperma, ägg, organ eller vävnad för transplantation.
Mina kommentarer: Innan jag visste om min infektion så var jag donator. Men de får gärna använda mig till forskning efter att jag har dött. Eller kanske låta en person som behöver en ny njure eller hjärta att välja att få av mig och få hiv eller inte få ett organ i tid och dö. Idag finns inte det valet.

*Om du injicerar narkotika måste du ha egna sprutor och kanyler och inte låta andra använda dessa. Du får inte använda gemensam blandningskopp och injektionsverktygen måste förvaras så att de inte utgör en smittrisk för andra.

*Du måste berätta att ditt blod är smittsamt när du söker tandvård, sjukvård eller vid andra tillfällen där skarpa verktyg används och blödning kan uppkomma, som vid tatuering eller ”piercing”.
Mina kommentarer: En tandläkare jag har haft sedan jag var liten har otroliga problem med det här. Hon tar inte i hand då jag går dit. Tack och lov behöver jag inte gå dit så ofta längre (hon var min tandställningstandläkare) och sist jag behövde gå dit så fick jag en annan som visserligen använde skyddsutrustning (vilket de egentligen alltid bör göra) men i övrigt så var det inget som var annorlunda än hur jag minns det från förut. Då jag har sökt sjukvård för annat så har det inte känts nödvändigt att berätta men jag har gjort det ändå. Och hittills så har de mest varit nyfikna då jag inte motsvarar deras bild av hur en hiv-smittad "ser ut". Min tatuerare vet om, så klart. Och han har till och med bett mig att hitta en föreläsare alternativt om jag kan hålla i ett seminarium eller något för tatuerare för att göra alla medvetna om smittorisken. Gick till honom på återbesök samt för att boka en ny tid...tänkte att det skulle ta en 15-20 minuter men jag var där och pratade i över en timme. Me like!

*Du är skyldig att före samlag informera din tilltänkta sexualpartner om att du är infekterad med hiv. Detta gäller för samlag där penis är inne i slidan, för analt samlag, för oralsex och annan sexuell aktivitet som innebär risk för smittspridning.
Mina kommentarer: Här håller de på och diskuterar kring hur man ska göra. Så sent som idag blev jag länkad till en debattartikel i dn som diskuterar detta. Jag vet också att mitt ex inte berättade eftersom att han var rädd att bli avvisad. Visserligen hade han kunnat använda kondom men det är en annan sak. Om han inte hade haft den pressen på sig att berätta så hade han kanske skyddat sig. Dock tycker jag ändå att informationsplikten har sina fördelar. Förr eller senare kommer det ju fram. I alla fall om det är ett långvarigt förhållande och man planerar en framtid tillsammans med barn. Är det däremot ONS vi pratar om så ser jag inte fördelar med att berätta även om det kanske kan vara bättre ifall något skulle hända med kondomen.
Jag håller inte med debattörerna om att mildare straff kan vara bra. Gör man fel ska man stå sitt kast. Nog för att jag ville att mitt ex skulle dömas till vård, men det var inget jag kunde rå över. Däremot förstår jag vad de menar, när man redan har haft oskyddat sex och inte vågar berätta sen med rädsla för att råka illa ut. Så där borde lagstiftningen vara lite mer "tillåtande" under förutsättning att ingen har smittats så klart. Jag har ju haft både förhållanden och ett ONS sen jag fick veta...Och det har inte varit något direkt negativt som hänt. Och det känns bättre att slippa ljuga (eller undanhålla sanningen).


*Vid samlag där penis är inne i slidan, ändtarmen eller munnen ska kondom/femidom användas under hela samlaget. Vid annan intim kontakt ska femidom/slicklapp användas under hela den kontakten.
Mina kommentarer: Man vänjer sig. Men jag kommer nog aldrig att ha sex i vattnet. Något som vore kul att prova. Annars får man se till att alltid ha med sig kondomer. I värsta fall går de att gömma i bh:n...I alla fall om man som jag, använder såna som har "kuddar" i som man kan ta ur (vissa av dem i alla fall). Plånböcker ska man ju helst inte ha dem i, men det funkar som nödlösning också, så länge man inte lägger den fel så den viks.

*Dela inte toalettartiklar som rakhyvel eller tandborste med andra. Lägg förband även på småsår.

*Du måste komma på de återbesök som din behandlande läkare anser nödvändiga.
Sjukdomen du blivit smittad med är allmänfarlig enligt smittskyddslagen. Du är därför skyldig att följa de förhållningsregler din läkare ger. Om du begär det ska smittskyddsläkaren pröva förhållningsreglerna.
Mina kommentarer: Det är alltså därför jag inte går och tar prover eller ser min läkare speciellt ofta. För hon anser inte att det är nödvändigt. Plus att jag sköter mig så himla bra ^^


Mitt längsta inlägg tror jag. Och jag blir inte ledsen om ni inte orkar läsa hela, jag förstår det. Men det är rätt intressant ändå, för de som är intresserade så klart.

Detta kommer dyka upp lite då och då, och är det något ni undrar mer över kring det här så fråga bara! Jag försöker att svara till din blogg (om du har en) annars så skriver jag svaret på kommentaren som ett inlägg, så är det lättare att hitta.

Nu ska jag sova för imorgon ska jag jobba. Och på söndag med. Och på söndag utökas min familj med kissen! :)



Kommentarer
Postat av: Tjej

Har en fråga angående sex, om jag som tjej skulle vara smittad med hiv, kan killen "hålla på" med fingrarna där nere då? Och måste killen ha kondom om jag skulle ge oralsex? (förstod inte riktigt den biten i texten).



Jättetacksam för svar!

2010-11-28 @ 11:20:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0