Önskan från Julia

Jag fick en förfrågan om att skriva om vilka mediciner jag tar och lite annat. 
Så här kommer det :)
 
Jag tar tre tabletter varje dag. De heter Norvir, Kivexa och Prezista. Tidigare åt jag Truvada istället för Kivexa men det är färre biverkningar på lång sikt med Kivexa så då tyckte min läkare att jag skulle byta. 
Inte mig emot då den dessutom är väl beprövad om man vill bli eller är gravid. Vilket jag är. Åt Truvada under förra graviditeten och det gick bra för både mig och barnet (fanns studier i andra länder som visade bra resultat).
 
Just nu pågår Musikhjälpen 2014 och temat i år handlar om att stoppa spridningen av HIV.
Vi som bor i Sverige är oerhört lyckligt lottade. Vi får mediciner, gratis. I många andra länder måste man själv betala sin medicin. Och jag har räknat ut att mina mediciner kostar runt 4000 per månad. 4000 är mycket pengar. Men det hade kostat väldigt mycket att låta en ung, i övrigt frisk person, att vara så sjuk att hon eller han utvecklar AIDS. Dessutom så är risken att jag smittar min man eller mina barn obefintlig. Annars hade vi varit ännu fler som behövt mediciner. Så ni förstår att det ändå är värt det i det långa loppet.
 
Om jag inte smittar någon så stannar smittan med mig. Och det är inte vi som vet om vår smitta som är farligast ur smittosynpunkt. Det är de som inte vet om sin diagnos. Så hade jag det i över två år, utan att jag visste om det. Tack och lov smittade jag ingen under den här tiden. 
 
Jag är så glad för att Musikhjälpen har det här temat i år för det är oerhört viktigt. Ämnet kommer upp, och all den kärlek och stöttning som kommer från alla som bidrar på något vis. 50 kronor räcker till ett års förbrukning av kondomer = minimal smittorisk så länge kondomen används rätt. Var 15:e sekund smittas någon i världen med HIV. 4000 dör varje dag i AIDS, för deras kroppar kan inte längre bekämpa enkla infektioner. Det är helt vansinnigt för det behöver inte vara så. För 200 kr kan 25 blivande mammor testas för HIV. Upptäcks det att hon har HIV finns det åtgärder man kan göra för att skydda barnet så det inte blir smittat.
 
Kunskap är verkligen makt i den här frågan. Det är dags för rejäl kunskap, sexualundervisning, mediciner för de som behöver och att jobba bort stigmat som det kan innebära att få HIV. Då slutar det komma råd om att man kan bli frisk av att ha sex med en oskuld, eller att det räcker att äta nyttigt. Det är ren bullshit.
 
Det här blev ett långt inlägg. Jag hoppas att det inte blev alltför rörigt. Det är svårt att skriva ordentligt när man tycker något är så pass viktigt. Om du undrar något, skriv en kommentar eller släng iväg ett mail till [email protected] Vill dock varna för att jag är ganska långsam på att svara på mail men kommentarer ser jag direkt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0