Faktafel

DN har en artikelserie nu i deras Insidan som handlar om HIV. Jag var med i en liknande serie 2008 tror jag det var. 
 
Jag läste igenom och blir väldigt stolt över Toni. Att hon vågar vara offentlig. Jag avundas henne på ett vis. Jag önskar att jag kunde vara så öppen. Men det står för mycket på spel. Det handlar inte bara om mig längre. Jag har en liten familj.
 
Det jag stör mig på i artikeln är att det står: Om jag blir gravid måste jag ta medicin som ytterligare sänker virushalten i blodet, och barnet kommer att födas med kejsarsnitt. Det gör att risken för att smittan förs över till barnet i princip är lika med noll.
 

Man får sen snart två år tillbaka även föda vaginalt om man har omätbara virusnivåer och det är lika säkert som kejsarsnitt. Men jag överreagerar nog lite. Taggarna hamnar utåt så fort det är något som inte är helt rätt eller inte förklarar bra nog. 
 
Nathalie som det skrivs om i samma artikel känner jag också. Vi har alla varit på den konferens som nämns bredvid artikeln HÄR.
Modiga brudar måste jag säga! Mer sånt, tack! 
 
HÄR kan du se artikeln om Toni och Nathalie.
 
Jag skrev till journalisten som skrivit artiklarna jag läste för att tacka honom. Även om det kanske inte är han som valt att det skulle skrivas om detta ämne men han har gjort det bra tycker jag. Och vi är dåliga på att berömma när någon gör det bra, men snabba på att klaga på det som inte är bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0