Anger management-kurs snart kanske?

Är det något som gör mig vansinnig så är det felaktiga artiklar inom medicin. Här var det från Stockholms Läns Landstings hemsida där en undersköterska berättar om en uppfinning hon kommit på och som nu används.
Hela artikeln kan läsas här.

–Det var när jag själv stack mig vid en ph-provtagning för några år sedan som idén till Stick Stopp föddes. Jag visste att patienten var missbrukare och jag fick ta flera blodprov, bland annat för hepatit och hiv. Det var flera månaders orolig väntan innan jag fick veta att jag var helt frisk. Som smittad med den här typen av sjukdomar kan man inte arbeta inom vården. För mig som ensamstående mamma till två barn hade hela livet kunnats slås i spillror.


Jag får snart psykbryt! Det är HELT felaktigt att man inte får jobba inom vården om man har HIV eller hepatit (A,B,C). Självklart ska man gå efter de säkerhetsföreskrifter som finns, men de gäller ALLA. Jag pluggade till sjuksköterska ett kort tag och att jag har HIV var inget som hindrade mig från att söka utbildningen. Jag VET åtminstone en person som har HIV och som jobbar som sjuksköterska. H*n står på behandling, sköter sig och håller efter rutinerna precis som man ska. Och jag lovar att det finns fler därute inom vården som har HIV eller någon form av hepatit.

Kommentarer
Postat av: SSK

Stämmer helt och hållet att man inte får jobba inom vården om man har en allvarlig blodsmitta.

2011-09-12 @ 00:30:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0