Svar på kommentar från Anna

Hej! Du nämner att inget barn smittats, men jag hittade just detta citat:
Graviditet- och förlossningssmitta i Sverige 2 barn till infekterade mödrar, som sannolikt smittats under graviditet eller förlossning i Sverige, har rapporterats under året. Ytterligare uppgifter saknas för närvarande. Mellan 2000 och 2010 har 7 barn smittats i samband med graviditet och förlossning i Sverige. Källa: http://www.smittskyddsinstitutet.se/statistik/hivinfektion/?t=com&p=19418#statistics-nav

Svar:
Jag kan inte säga hur det har gått till i just de fallen då jag inte vet vilka det rör sig om. Men det jag vet är att oftast så är de här fallen sådana där de antingen inte vetat om sin smitta eller så har den upptäckts sent. En del av barnen är födda av föräldrar som nyligen kommit till Sverige och därav har man inte lyckats få ner siffran till noll.
Men i de fall där en behandling är insatt och man gör allt enligt de föreskrifter som finns så går det bra.
Summan av kardemumman: med rätt behandling och om man vet om smittan vid förlossning så förhindrar man att smitta sprids. För i de fall då man inte känner till mammans smitta så får inte barnet någon förebyggande behandling heller, vilket gör att viruset kan ta sig in.

Kommentarer
Postat av: hiv pos

Då jag med nyligen varit gravid och fött 2 barn kom de fall som nämns i kommentaren upp. Jag frågade om hur det låg till med de barn som smittats i år och det var en mamma i göteborg som inte åt sin medicin som man ska göra, men det var ju bara ett av de barn nått annat har jag inte hört om i år. De andra fall som du nämner är sånna som inte kommer från Sverige. En mamma där man vet om att mamman har hiv står ju under en mycket nogrann kontroll.

2011-10-02 @ 15:48:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0