Svar på kommentar

Annika:
Hej! Jag hittade din blogg via Familjeliv! Blev väldigt rörd och impad av hur du "klarar" livet trots HIV ...och nu ska du tydligen ha barn också! =) Har några frågor till dig som jag känner att jag måste få fråga. jag har en så fruktansvärd noja och rädsla för detta med HIV :( Kan främmande föremål som förs in i vagina åstadkomma HIV smitta? jag vet om att detta låter helt sjukt men vid 2 tillfällen på jobbet(!!) så hade jag en tampong som fastnade. Jag, som är dessutom nojjig och nervös redan i personlighet, blev vettskrämd och försökte ta ur tampongen med fingrar. Gick dock inte, då blev jag så desperat att jag tog till skaftet på toaborsten för att få tag i den, lr iaf få en bit av snöret. Efteråt blev jag rädd som sjutton, kan jag ha blivit smittad med något? Den var torr och till ögat sett "ren", spolade dessutom vatten över den innan. Nu sitter du väl och undrar vad för nöt som skrivit detta och hur jag tänker, men jag tänkte såhär tänk om person med HIVsmitta tagit i skaftet och kanske haft ett litet småsår? Kan tillägga att jag jobbar på sjukhus och där vi sitter kommer inga patienter. det är således bara vi, läkare och vissa sköterskor som använder toaletterna. Ja, dem som städar jobbar ju inte där iofs,.....? jag är hur som helst jätteorolig och mår fysiskt dåligt rent ut sagt.. vore så tacksam för din åsikt..

Svar:
Jag är inte helt säker på vad du menar med främmande föremål som förs in. Men jag har ALDRIG hört talas om någon som har smittats på det viset. Och jag har fått ta del av information både från Smittskyddsinstitutet och Amerikanska CDC.

För att HIV ska kunna smitta så krävs det att det är ett blödande sår (och att du har ett blödande sår), båda ska blöda och sätta såren emot varandra. Om föremålet däremot har fått lite blod på sig så har viruset dött på väldigt kort tid. Det överlever verkligen inte länge utanför kroppen. Speciellt om det är blod från ett småsår, då skulle jag säga att det dör nästan samtidigt som blodet kommer utanför huden.

Jag har svårt att förstå den här paniken, och om du jobbar inom vården är det förskräckligt att ni inte har fått bättre information än så tycker jag. För hur skulle du bemöta mig som patient om du fick veta att jag har HIV. Skulle du bli lika rädd då? Vårdpersonal får stå ut med mycket, det vet jag. Men man måste vara proffsig också. Och den rädsla som du verkar ha är inte nyttig. Särskilt om den får dig att må dåligt.
Jag låter kanske lite hård men jag har råkat ut för otrevligheter från personal inom vården som jag aldrig skulle ha råkat ut för annars, om jag inte hade haft HIV. Trots att jag inte kräver någon annan behandling än vilken annan patient som helst (handskar på och vad nu kan behövas som skydd).


Kommentarer
Postat av: Annika

Hej,och tack så mkt för svar! jag var nog väldigt otydlig. Jag jobbar adminstrativt i vården, dvs är varken sköterska, läkare eller undersköterska. Jag träffar överhuvudtaget aldrig patienter. Borde nog ha sagt detta men jag hade lite för bråttom på tangenterna. Tacksam för ditt svar!!

2011-11-29 @ 09:01:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0