Vi ökar inte lika snabbt! Jippie!

Från Dagens medicin

Förra året minskade antalet nya fall av hivinfektion något i Sverige. amtidigt visar en amerikansk studie att bromsmediciner drastiskt minskar risken för att överföra hiv-smitta.

År 2010 rapporterades 465 fall i Sverige jämfört med 486 året innan, enligt nya siffror från Smittskyddsinstitutet, SMI.

217 av dem som infekterades under 2010 var heterosexuellt smittade, 122 smittades via sex mellan män och 27 smittade genom intravenöst missbruk. 13 barn smittades i samband med graviditet eller förlossning. För 86 personer saknas uppgifter om smittväg, enligt SMI.

Enligt SMI har antalet nyrapporterade fall av hiv i Sverige varit relativt konstant sedan slutet av 1980-talet fram till 2002 med omkring 300 fall per år, men under de senaste åren har det skett en långsam ökning. Utvecklingen i Sverige liknar den situation som finns i andra västeuropeiska länder med en låg förekomst av hiv.

Samtidigt har en studie visat att bromsmediciner som ges innan infektionen börjat påverka hälsan kan minska risken för att överföra smittan till en partner med 96 procent, rapporterar Sveriges Radio.

I studien har 1800 par där den ena partnern är smittad med hiv ingått. Studien är finansierad av USA:s nationella hälsovårdsinstitut.

Enligt Sveriges radio inleddes studien 2005 och var planerad att pågå i flera år till, men på grund av de positiva resultaten har den avbrutits i förväg.

Enligt världshälsoorganisationen, WHO, är det frågan om ett genombrott i forskningen kring hiv.
– Det här innebär att bromsmediciner får en ny roll i preventivt syfte, säger Michel Sidibé, chef för FN:s organ för kampen mot hiv och aids, UNAIDS, till radion.


Och här ser vi resultat, att mediciner även hjälper i preventivt syfte.
Jag fick mina innan jag började känna av viruset i min kropp. Och nu är mina nivåer på väg ner. Vilket gör att om kondomen skulle gå sönder så är risken ännu mindre att min kille skulle smittas.
Det som jag däremot reagerar på är att så många barn smittats från sina mödrar. Jag vet att en del av dem är kvinnor som kommer från områden där hiv är rätt vanligt och sen inte gjort ett hiv-test under graviditeten. Så har det varit förut och kommer tyvärr att fortsätta så länge det fortsätter vara skämmigt att ha hiv.
Men det glädjer mig att det är färre som smittats under 2010 än 2009. Och som ni såg så smittas nästan hälften heterosexuellt. Det är vanligare än man tror. Värt att tänka på...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0