Varför man inte ska låta andra än sjuksköterskor hålla på med provtagning...

Lansett återanvändes när apoteket gjorde blodtest

2011-05-11När Doc Morris skulle lansera ett nytt blodtest gick allt fel. Av misstag använde olegitimerad personal samma lansett till flera personer. Nu letar företaget efter dem som kan ha smittats.

Kunden i centrum – och ett tryggt bemötande. Det är den nya apotekskedjan Doc Morris motto. Men när apoteket skulle marknadsföra ett nytt hälsotest som inkluderade ett blodprov gick allt fel.

Outbildad personal stack flera kunder med en och samma nål med risk för smitta. Efter inrådan från Stockholms läns landsting och Socialstyrelsen söker nu företaget efter dem som kan ha drabbats.

– Det här är obehagligt, därför är vår rekommendation att dessa personer erbjuds vaccination, framför allt mot gulsot, säger Mona Hansson, utredare på Socialstyrelsens tillsynsavdelning.

Eftersom personalen var outbildad är det dock inte säkert att tillsynsansvaret hamnar på Socialstyrelsen, berättar hon.

Den som ansvarar för kvaliteten på Doc Morris är Tobias Johansson. Men han vill inte svara på frågor om kvaliteten, utan hänvisar i stället till informatören Märit Wikström.

– Jag är den första att beklaga detta. Det är den mänskliga faktorn som är orsaken, säger hon.

Det var den 12–13 april i Sollentuna centrum strax norr om Stockholm som Doc Morris erbjöd kunderna att mäta sina nivåer av hemoglobin och glukos.

– Huden punkterades med hjälp av en lansett, men för tolv personer användes av misstag en begagnad lansett.

Enligt Märit Wikström är risken för smitta ”minimal”. För säkerhets skull har företaget försökt få tag i alla de tolv som rent hypotetiskt kan ha smittats – med hjälp av en lapp i den aktuella butiken. Hittills har bara en person hört av sig. Om det faktum att Doc Morris använde sig av olegitimerad personal vid provtagningen säger hon:

– Det finns inget som säger att personalen måste vara legitimerad. Det viktiga är att de fått rätt utbildning och det hade de fått.

Hade de även lärt sig att inte använda samma lansett flera gånger?

– Självfallet.

Från Dagensmedicin.se




Jag vill dock påpeka att de drabbade inte verkar riskera att få HIV (av det jag läst och förstått det hela som) eftersom att HIV-viruset dör väldigt fort utanför kroppen.
Däremot så kan hepatit överleva längre ute i luften och är därför en risk för de som gjort blodtester där.
Att läsa av dessa blodtester kräver kunskap och erfarenhet som dessa apotekstekniker (om de ens är det!) inte har.
Jag skulle ALDRIG våga ta prover och lita på resultaten om de inte tas av personal som kan det och har utbildats ordentligt. Blodtryck kanske är en annan sak men just prover, nej, då tycker jag att man ska hålla sig till vårdcentraler och sjukhus.

Kommentarer
Postat av: En som undrar

Hej! Jag håller nu på och läser din blogg från början, hoppas det inte gör något att jag kommenterar gamla inlägg.

Men jag har en fråga som jag undrar över; Du säger att hiv-viruset dör i luften. Vad är det som gör att de dör i luften men "överlever" i människan?

tacksam för svar.

du har en mycket intressant och läsvärd blogg, och du är mycket stark. Kram

2011-10-17 @ 00:10:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0