Det är himla tur att jag inte bor i Kina...

Från DN.se
Människor som lider av hiv eller aids nekas regelbundet läkarvård på sjukhusen i Kina, enligt uppgifter från FN:s internationella arbetsorganisation ILO. En man från Shaanxi i norra Kina säger i undersökningen att han haft stora problem att få vård. Mannen som upptäckt en knöl i magen sade: "Samtliga sjukhus rekommenderade mig att omedelbart lägga in mig för operation, men när jag sade att jag var hiv-smittad var det ingen som ville ta emot mig.

Läste detta och jag kan ju säga att först så blev jag arg. Jävligt arg. Tror sjukhuspersonalen att alla som har hiv vet om det? Och när det blir så här illa så lär ju antalet som inte berättar att de har hiv öka. Och då skulle personalen kunna ta onödiga risker vid en operation.
Jag är glad för att jag bor här i Sverige. Fördomar finns här. Men jag får vård precis som alla andra medborgare. I Kina så blir de ju andra klassens medborgare. Och det är rent utsagt hemskt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0