Till Anna

En läsare, Anna, undrade lite kring det jag skrev igår om att jag skrev "Och en tjej som smittades ett år efter mig hade inte blivit smittad".
Han som smittade mig, han smittade även en annan tjej. Och de träffades ungefär ett år efter det att jag blev smittad. Men hade läkaren tagit ett HIV-test så hade mitt ex åkt fast redan då. Och då hade inte hon träffat honom och smittats av honom.
Jag har träffat den här tjejen flera gånger. Första gången vi sågs så visste vi inte att vi hade smittats av samma person. Det var när jag började berätta min historia som det uppdagades att det handlade om samma person, fast med cirka ett års mellanrum.
Mitt ex visste att han var smittad men han skyddade sig inte med kondom (vilket HIV-positiva är tvingade till att göra, annars kan man åtalas för försök till grov misshandel om man har otur). Inte heller berättade han om att han hade HIV.
Om inte ens läkare kan tänka att en ung tjej kan få HIV, ja, då betyder det att vi har en del att jobba med. Vi behöver kanske inte gå så långt som i USA där en del läkare tar HIV-test om man gå till läkaren för att man är förkyld...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0