World AIDS Day 2011

Jag gick in på Aftonbladets hemsida för att se om de skrev någon om WAD. En länk såg jag. Och då var man tvungen att vara PLUS-medlem. Gick vidare till DN.se och sken upp. Flera artiklar! Och en intervju med Joakim Jonsson (läs här) som jag känner. Joakim är öppen med sin diagnos och är en riktigt härlig människa. Rekommenderas varmt att läsa!

Fanns en artikel om Grekland, att de hittat många fler smittade än vad de trodde att det fanns. Nu var det främst bland missbrukare verkade det som. Och prostituerade. Men jag vet en tjej som blev smittad under en semester i Grekland. Det räckte med oskyddat sex en gång. Så risken finns överallt, så fort man har oskyddat sex. Men det är det många som inte tänker på.

De har även haft en chatt med Joakum Berlin som har svarat på frågor om HIV (läs här).

RFSU, RFSL och Hiv-Sverige kräver avkriminalisering av hivsmittspridning. Jag har jobbigt med just det ämnet då jag själv blev smittad trots att mitt ex visste om sin smitta. Han valde att inte säga något. Men han skyddade sig inte heller.
I Spanien till exempel, där ligger ansvaret på båda parter och som HIV-positiv har du ingen skyldighet att berätta för din sexpartner att du har HIV, oavsett om man använder kondom eller inte. Och där finns det betydligt fler som är smittade än här i Sverige (sett till folkmängd). Det är en komplicerad fråga. Men jag tänker så här: Jag vill ge den andra personen en chans att säga nej om hen inte vill ha sex med mig på grund av det. Man har rätt att säga nej oavsett skäl, det är varje individs rätt.
Och med ökad kunskap kring ämnet så borde det väl ändå resultera i slutändan med att fler inte är lika rädda för HIV och vet hur de ska skydda sig mot att bli smittade (ex. genom att använda kondom vid sex).

Självklart ska man inte bli straffad för någonting man inte vet om. Men man blir inte dömd för grov misshandel (som spridning av HIV går under rent rättsligt) om man inte vet om sin diagnos. I så fall skulle jag ha blivit åtalad för flera fall under de år jag inte visste om att jag hade HIV och hade sex. Men vet man om sin smitta så ska man åtminstonde skydda sig och sin partner. Och kunskap är makt. För båda parter. Och för mig är det en otrolig trygghet att veta att min sambo vet om att jag har HIV och hur vi kan skydda oss, hur jag kan skydda honom mot att bli smittad. För det vill jag inte att han ska bli. Och i slutändan, hur man än vrider och vänder på det, så är det mitt ansvar.


Kommentarer
Postat av: Tonårsmorsa / Fatou

Tack för dina kommentarer i min blogg och tack för att du delar med dig. Din erfarenhet gör mig ledsen för din skull, men jag tycker det är bra och viktigt att du delar med dig av dem!



Jag fick denna länk av en vän idag: http://www.ippf.org/en/News/Press-releases/World+AIDS+Day+2011.htm



Intressant, även om jag inte känner mig säker på min åsikt fortfarande. När jag läser den ena "sidans" åsikter håller jag med den, men när jag läser "den andra sidan" så tycker jag det finns poänger där också. Nu har jag läst ditt inlägg och håller just nu med dig! :-)

2011-12-01 @ 18:40:49
URL: http://fatou.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0