Svar på kommentar

Kommentar från Johanna:
Hej! 
Stort grattis, har inte följt med på ett tag men superkul att ni ska ha barn!! Illamåendet är en pest men det lättar förhoppningsvis efter v12. Är själv hiv positiv och fick barn för fyramånader sedan. Undrar om du medicinerat under hela graviditeten? Själv började jag v20 och medicinerade fram till snittdagen. Jag ville inte få medicin med PI i då jag läst studier som ser samband med dessa och för tidig förlossning- kolla upp detta. Allt gick jättebra för mig och jag hoppas och tror det blir detsamma för er. Ang ammning så skyllde jag på att jag var tvungen att äta blodtrycksmedicin sista veckan av graviditeten och ett tag efter 
förlossningen (rätt vanligt med högt blodtryck under graviditet) och att medicinen inte funkade ihop m ammning. Sedan sa jag att jag valde att fortsätta m flaska eftersom mina bröst slutat producera mjölk och att det kändes lättast så. Det var inga problem, även om folk tyckte synd om mig som inte kunde amma. Men flaska har funkat jättebra, bekvämt på stan och min bebis har varit kärnfrisk än så länge. Tycker du ska noga överväga om det är rätt tidpunkt att berätta för anhöriga just nu. Man är så känslig under graviditeten med alla hormoner och allt nytt, och behöver lugn och ro. Att behöva möta andras reaktioner kanske kan bli lite mkt?

Svar:
Hej Johanna!
Tack så mycket! Ja, jag hoppas att det går över. Men jag mår inte illa varje dag, så det är ju i alla fall något.
Jag har ätit mediciner sen i början av februari så jag har ätit hela tiden. För mig ansåg de att jag kunde fortsätta med de mediciner jag har utan att riskera hälsan för barnet. De hade dock inte gett mig dessa mediciner om jag inte hade ätit de här från början. De anser att risken för mig, att jag ska må dåligt av att byta mediciner, ska påverka barnet mer än medicinerna. Dessutom har de här medicinerna använts i många länder av gravida kvinnor och det har gått bra. En vän till mig blev också förvånad när hon fick höra om den kombination jag tar och rekommenderade mig att prata med dem då hon inte skulle få ta samma preparat. Hade vi planerat att skaffa barn så hade de fixat så jag fick byta, men nu blev det inte så :)
Bra sak där med amningen. Har redan fått lite frågor kring det. Men jag försöker avdramatisera det lite då jag vet att det funkar ypperligt att ge ersättning. Min lillasyster fick det och hon har inga allergier eller problem med immunförsvaret som en del hävdar att man kan få om man inte ammas. Jag däremot har pollenallergi och har alltid haft taskigare immunförsvar än henne, även innan jag blev smittad med HIV. Fördel med att flaskmata är väl också att pappan kan vara mer delaktig, vilket han inte kan vara på samma sätt om man ammar.
Viljan att berätta för några i familjen har avtagit då det är för mycket som står på spel. Och om jag inte har berättat på över 4 år, vad gör 1-2 år till? Och just nu skulle det antagligen skada mer än hjälpa ifall jag skulle berätta.
Kul att du kikade in och kommenterade, alltid lite extra kul när en annan HIV+ kikar in.
Då du inte hade lämnat någon mailadress så får jag fråga här istället: Fick du välja på att föda vaginalt eller med kejsarsnitt? Eller rekommenderade de kejsarsnitt för dig? Tänkte främst med tanke på att du började med mediciner i v20 och att de vill att man har omätbara virusmängder för att föda vaginalt (om jag förstått det rätt, men rätta mig gärna om jag har fel).

Kommentarer
Postat av: Beca

Heej:) har en fråga. Om jag har fattat rätt så är din kille inte smittad? Men det var ingen planerad graviditet? Men hur blev du gravid? Gick kodomen sönder?.. Grattis föresten, hitta din blogg via familjeliv, är ocksåberäknad i mars :D

2011-08-17 @ 00:21:05
Postat av: AMEERA

Är man väldigt oförskämd om man frågor hur du smittades? Alltså... ja av sex såklart. Men omständigheter typ..

2011-08-17 @ 05:15:27
URL: http://ameera.nu
Postat av: Johanna

Hej igen!

Tack för svar! Låter vettigt att du står kvar på samma medicinering, och tur att den funkar vid graviditet även om den inte är första hands valet. Jag åt trizivir, en kombination som inte rekommenderas då den inte är tillräckligt utprovad för gravida men min läkare tyckte att den var ett alternativ för mig då jag inte ville ha PI. Lite nervöst var det men det gick ju finfint.

Ang kejsarsnittet så rekommenderades det pga jag upptäckte min hivstatus så sent plus att jag ville det själv ( förlossningsrädd). Hoppas nu illamåendet ger med sig och att du får njuta lite av din tid som gravid. Det är ju så spännande, vackert och helt otroligt när man tänker på det! Och maila gärna om det är något du undrar över eller så.



Kram

2011-08-22 @ 14:45:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0