Kondomanvändning bland unga

Imorse på tåget så såg jag en artikel i Metro om att 7 av 10 unga (15-29 år) inte hade kondom vid senaste samlaget. Och jag är inte det minsta förvånad.

Många använder sig av p-piller och då man inte tänker på könssjukdomar utan i första hand på oönskade graviditeter. Been there, done that. Varför tror ni att jag sitter här med den här bloggen? Jo, just därför. På ungdomsmottagningen delar de ut p-piller som om det vore godis. Och enda frågan man får är "Har ni blodproppar i släkten?" Ja, kanske frågar de om ens relationsstatus med.
Hade man tur fanns det några kondomer i en skål ute i väntrummet. Med betoning på tur.

Många säger att det är obekvämt med kondomer. Att känslan inte blir densamma som utan. Men är det verkligen så stor skillnad? Jag anser inte det. Det känns precis lika mycket som det gjorde innan jag var tvungen (enligt lag, men jag hade antagligen gjort det ändå) att använda kondom vid samlag. Min kille håller med mig nästan fullt ut. Känseln påverkas, men bara väldigt lite. Och jag undrar om det inte kan vara psykologiskt också? Vi får veta redan som väldigt unga att kondomer är krångliga och att känseln inte blir densamma.

Dessa studier får mig ännu mer att vilja åka ut och föreläsa. Jag har börjat kolla på hur jag startar eget företag - då många vill kunna fakturera och då behöver jag ha ett företag.

Att få hiv är inte som att få en halsfluss (kommentar från en debattartikel om just detta på DN.se) och att få klamydia är inte som att få en förkylning. Dessa två exempel är visserligen hanterbara sjukdomar men de påverkar ens liv. Klamydia kan göra en steril om man har otur. Och att äta antibiotika är ju inte det roligaste. Att få hiv innebär kontinuerliga läkarbesök, provtagningar och livslång medicinering när man har nått det stadiet. Än så länge finns inga botemedel eller vaccin. Och om man vill ha barn så kan det vara bökigare än för andra par som försöker. Fungerar det inte på naturlig väg så är det mer eller mindre kört. IVF är inte tillåtet. Och att adoptera går inte heller (många länder vill inte adoptera bort till hiv-positiva). Är man man och hiv-positiv så ska sperman tvättas och sen görs det som vid en IVF om jag inte minns fel.

Ibland kanske det låter som att jag tar detta lite oseriöst men det är inte så det är. Det är allvarligt (eller kan bli) och vi blir fler och fler för varje dag som går.

Så snälla, använd kondom! (Gäller främst de som inte lever i en fast relation. De som gör det borde testa sig regelbundet då det kan ta ett tag innan en del saker visar sig på tester. Och sen vet man inte vad ens partner kan ha med sig, eller ännu värre...ha fått medans man är tillsammans)

Ursäkta bitterheten i det sista men jag vet inte hur jag ska säga det annars. Mitt ex, som smittade mig, var ju otrogen med fem andra tjejer under våra månader tillsammans. Och jag anade inget om fyra av dem. Så jag blev grundlurad. Så gör det för er egen skull och er framtids skull. Jag hade hellre vetat om det då jag blev smittad än att gå omkring i 2,5 år utan att veta om det och samtidigt vara en risk för andra.

Kommentarer
Postat av: Nikki

Hejsan! Hur fick du HIV? Din pojkvän var otrogen eller annat?

Du fick primärinfektion men det står på RFSL att infektionen går över men att lymfkörtlar består svullna för alltid utan att ge obehag..stämmer det? Kan du förklara på vilka ställen blir lymfkörtlar svullna och hur stora exempelivs?

Vill bara skicka en hälsning till dig för att du är så stark!

2011-04-06 @ 23:25:13
Postat av: Anna

Det måste vara svårt att inte bli bitter över det faktum att ditt ex lurade dig och var otrogen med fem andra tjejer? Och gav dig hiv om jag har förstått dig rätt.



Vet du om du själv smittade någon annan under de 2,5 åren efter att din relation tagit slut?



Tittar in här med jämna mellanrum. Du behövs! Kloka inlägg av klok tjej. Kram!

2011-04-09 @ 22:03:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0