Att ge sig in i en diskussion utan att berätta hela sanningen

När folk börjar prata straffskalor för misshandel så har jag svårt för att vara tyst.

Jag kan prata om mitt fall ganska generellt. De flesta tror att jag har blivit slagen i ett förhållande. Några att jag har blivit våldtagen. Det har de sagt när jag har berättat för vänner senare, om vad de har trott att det gällde när jag nämnt det.

Men det kan vara svårt då vissa slänger ur sig kommentarer. När de aldrig ens varit i närheten av att uppleva en misshandel eller något annat. Jag har blivit slagen. Inte av han som smittade mig men av en annan man som fanns i min närhet.

Folk gillar att tycka till om saker och ting. Och oftast vill de bara väl. Men har man aldrig upplevt det på något sätt så kan det bli en förolämpning mot någon av oss som har det. Det är inte fel att bry sig. Men ibland blir det bara knas.

Ibland låter jag bli att ge mig in i en diskussion om det om jag känner att jag bara har att förlora på det. Och kanske de andra inblandade också. Ibland är det lättare att bara vara tyst och se åt ett annat håll.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0