Lyckan är total, äntligen!

När jag gick in på blogg.se's förstasida så såg jag nåt jag visste att "det här är bra".
Problematiken kring att vi i Sverige är otroligt dåliga på att använda kondom.

Många resonerar så som jag gjorde.
Men jag äter p-piller så det är ju lugnt.
Och vad jag har fått ångra det, många, många gånger.

Det spelar ingen roll om du är i ett förhållande eller om det rör sig om ett one-night-stand.
Äter du p-piller? Bra för dig, men det skyddar dig inte mot könssjukdomar. Det skyddar enbart mot graviditet.
Äter du p-piller och är i ett förhållande? Skitbra! Men du...vad har din partner haft för sig innan ni träffades? Han eller hon kan bära på en sjukdom utan att veta om det. Jag vet mer om det där än vad jag vill.
Jag gick nämligen omkring med hiv i över två år utan att veta om det. Och under den tiden var jag en smittorisk för de killar jag hade sex med.

Vid kortare förhållanden så var kondom för min del en självklarhet, och vid de längre så såg vi båda till att testa oss (och nej, de kollade inte om någon av oss bar på hiv-viruset).

Det unga bryr sig mest om idag är väl klamydia. Jag menar, hur många är det som har haft klamydia egentligen? Och hur många har det eller har haft det utan att veta om det? Hur många kommer att vara sterila i framtiden på grund av detta?

Shit happens, det vet vi alla. Och vi har alla varit med om det i någon form.
Men snälla, det är dystra siffror på antalet nysmittade med hivviruset (och nej det finns inget botemedel som vissa tror!) och mörkertalet är stort just för att de är dåliga på att testa folk för just hiv.
Jag uppsökte sjukvården då jag fick min primärinfektion, de testade inte då (och då tog de ändå blodprover).
Jag uppsökte ungdomsmottagningen för att få nya p-piller, då testade de för klamydia och gjorde en gynundersökning.
Jag vill att siffrorna ska stanna där de är nu. Jag vill inte att fler ska behöva gå igenom samma sak som jag har gjort för det är inte det minsta roligt.

Ta hand om er och glöm inte; Play safe!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0