Som utlovat, om än i sista stund :)

Hej! Jag skriver därför att jag känner att du kanske skulle kunna peppa mig att våga gå och HIV-testa mig. Det är nämligen så att jag hade sex med en kvinna på en båt för kanske 10 år sedan. Hon var från Tallinn och det var ett "one night stand" Jag glömde hela historien men det har liksom legat och grott i bakhuvet att hon kanske var smittad? Hypokondrisk som jag är letar jag ständigt efter symtom och tror att jag hade ett för ca 3år sedan. Bältros (visste inte att det var ett symtom förrens jag läste det på nätet för några månader sedan) Jag blev/är självklart orolig. Nu till saken; Jag vågar inte gå och testa mig och jag vet inte hur jag skulle reagera om det skulle visa sig att jag var positiv. Kan du hjälpa mig förklara eller skriv något uppmuntrande eller så, vågar inte berätta för någon nära vän eller släkting. Mvh Johan (33år)


Hej Johan!
Risken vid ett oskyddat vaginalt samlag är mellan 0,08-0,2% och risken är mindre för en man att bli smittad av en kvinna än från man till kvinna. Att du fick bältros kan bero på så mycket saker (förstod det av att googla lite, mer än så kan jag inte om just bältros) men det jag vågar säga är att av de personer jag känner så har ingen av dem fått bältros som ett tecken på sin hiv-infektion.
Jag passar mig lite för att googla symtom annars...har man lite ont i huvudet så tror man till slut att man har en tumör.

Man SKA kunna testa sig anonymt och på större orter brukar det inte vara svårt att få göra s.k. snabbtester. Via den här länken hittar du mottagningar där de kan göra hiv-test. Bor du i Stockholm så kan du göra ett snabbtest hos Noaks ark (onsdagar). Du får då svaret på 15 minuter och dessa test är idag tillräckligt säkra. Vill du så kan de göra det två gånger, och då har du spenderat 30 minuter på det. När du har gjort testet så kommer det att kännas så mycket bättre!

Jag förstår att det känns svårt att berätta för släkt eller vänner. Alla i min släkt vet inte. Snarare tvärt om. Alla vänner vet inte heller. Mitt bästa tips är att ta kontakt med antingen Noaks ark eller någon liknande organisation. De är väldigt duktiga och kan guida dig rätt och ge stöd, så att du vågar testa dig.

En liten tröst kanske: Jag känner bara en man som blivit smittad av en kvinna genom vaginalt samlag. Vad jag vet så är det bara han och en till man i hela landet. Så förmodligen är du inte smittad. Men det är alltid bättre att veta.

Hör gärna av dig framöver om hur det går och så :)
Styrkekramar
//"F"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0