Dagen efter

Igår var det World Aids Day (WAD). Det man kunde läsa i de två största kvällstidningarna var....hmm? Ja inte var det mycket! En vän till mig ringde till redaktionen på Aftonbladet och mer eller mindre skällde ut dem och ifrågasatte varför de inte uppmärksammade det lite mer. Det var någon tidning som hade gjort det, men då handlade det enbart om afrika. Förstå mig rätt...alla är vi drabbade. MEN! När de inte skriver om Sverige så är det inte så jävla konstigt att svenskar tror att det inte finns här. Eller att det går att bota (Jo, fick höra av en bekant som frågat runt lite...herregud).


Galan på Kolingsborg var rolig, med mycket framträdanden. Jag har en hel del bilder därifrån och de dyker upp sen :) Men jag gick efter att Alcazar hade kört två nummer för jag orkade inte åka nattbuss hem. Lite trist men otroligt ansvarfullt av mig. Skulle upp vid 7 imorse också. Vuxenpoäng för att jag inte stannade längre. Sen blev det bara ett glas vin med.
De som uppträdde var, förutom Alcazar: Lili och Sussie, Neo, Velvet, Diamond dogs, Björn och Cecilia från Let's Dance, Sean-Magnus, WAD-girls, Babben Larsson med flera.
Maria Montazami gjorde ett litet inhopp också, blev världens jubel ^^ Stefan Sauk auktionerade ut lite grejer. Fredik Federley var en av middagsgästerna också. Christer Lindarw var tydligen där också.

Svar på kommentar från Kajsa

Har du sett filmen "Hur kunde hon..." om "HIV-kvinnan"? Det finns klipp ut filmen på nätet, kolla dem, för de ger en helt annan bild av henne än vad media har gett och filmen problematiserar informationsplikten vs. stigmatiseringen.

Jo, jag har sett den. Jag skrev om det förut men det var i juli så jag lägger upp inlägget här igen :)


Var på bio idag med en organisation som jobbar med hiv.
Vi såg filmen "Hur kunde hon" som handlar om en kvinna som smittas med hiv 1986 har jag för mig att det var, och sen gifter sig 1999 och berättar inte för sin man att hon hat hiv (vilket man enligt lag måste göra om man är hiv-positiv och har sex, och ska även skydda sig). Hon föder senare två barn, två flickor. Inte heller då berättar hon att hon har hiv.

Tack och lov smittas inte barnen eller maken. Men han polisanmäler henne efter en tid, kanske på grund av sveket i och med att hon inte berättade.

Jag kände igen mig i filmen, fast åt andra håller. Nästan som om jag vore maken.
För han om smittade mig berättade aldrig. Han skyddade sig inte. Däremot verkar hon ha varit bättre på att ta sina mediciner i och med att varken barn eller make smittades. Mitt ex var inte så bra på det, så hans virusnivåer var ganska höga emellanåt.


Jag vet att filmen ger en annan bild av henne. Men jag kan fortfarande inte förstå hur man kan utsätta den man älskar för den risken. Jag förstår verkligen inte det. Visst, hon åt sina mediciner men om man är sjuk (eller är på väg att bli) till exempel så ökar ändå risken. Sen tycker jag att det är skumt att sjukhuset inte kunde se det i hennes journaler när hon födde barnen. Men allt uppdagades ju då hennes läkare såg henne på BB eller hur det nu var. Jag tycker synd om henne. Precis på samma sätt som jag tycker synd om han som smittade mig.


Hej!
Får jag fråga hur det kommer sig att du inte tar bromsmediciner? Jag kan ha fattat fel och antagligen finns svaret i bloggen någonstans, men hittade nyss hit och blev nyfiken =)

Tack på förhand!


Hej Elin!
Här får man fråga om precis allt!
Såhär är det: Jag äter inga mediciner just för att mina virusnivåer är så pass låga och mitt immunförsvar så pass starkt att det klarar av att hantera viruset på egen hand och behöver inga mediciner som hjälper till. Vissa får börja medicinera på en gång medans andra får vänta i 10, 20 år! Jag har berättat om en vän till mig...Vi fick veta att vi var smittade med bara ett par veckors mellanrum. De upptäckte honom redan då han fick en primärinfektion medans det tog 2 år och 4 månader innan de upptäckte mig. Sen ett år tillbaka, lite drygt, så äter han mediciner. Jag äter inga mediciner.

Och sen vill jag tillägga att jag "firar" 6 år som hiv-positiv i januari. Helt galet. Och i maj så är det 4 år som jag har vetat om det.

Jag är glad att du blev nyfiken, det är så man lär sig saker! Vilket är vad jag vill förmedla här...kunskap! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0