All I want for christmas is...

...att få vara med mina nära och kära. Dock är det svårt att vara med alla då mina föräldrar inte har levt ihop sedan jag var 5-6 år. Och i år ska jag fira med min pappa. Sist jag firade med honom måste ha varit...säkert 5 år sen. Helt sjukt egentligen. Och i år är jag där för att min syster är där.

Men ska vi snacka materiella ting så önskar jag mig Eclipse på Blu-ray (lite geek, jag vet), böcker, presentkort på IKEA, kläder...Alla presentkort är bra!

En fråga dök upp i kommentarsfältet och jag tyckte att det var en riktigt bra fråga, så jag kör den på en gång :)
Nu kan jag ju inte hålla mig från att fråga (har försökt ligga lågt, skratt), men, tycker du att du har fått bra bemötande fr sjukvårdspersonal? Eller har några verkat rädda? Man tänker ju sig att de som jobbar inom vården borde vara proffsiga. Hoppas det iaf. Sen: man sägs ju inte "dö av hiv, utan med hiv". Det jag undrar då är, eftersom immunförsvaret kan vara nedsatt som hivpositiv, om hivpositiva får väldans massa vacciner? Tänker att det rimligtvis borde vara bra? (hepatit A, B, TBC osv)

Svar: Generellt så måste jag säga ABSOLUT! Från att jag fick komma in och ta proverna till besked och allt där efter. Sjukvården på sjukhuset har gjort massor, massor för mig! Jag minns att ganska nyligen efter att jag fick mitt besked (2-3 veckor) så åkte jag på halsfluss. Jippie. Så det var bara att ta sig till Närakuten (föredrar det istället för vårdcentral så slipper man sitta i väntrum i femtielva år på morgonen) och låta dem ta prover. Jag ville inte först, men då de förklarade att det kunde vara körtelfeber också så var det bara att ge dem fingret (hö hö) så de kunde sno lite blod. Jag blev som förstelnad men tack och lov var min älskade mamma med och sa "Hon har blodsmitta" och sköterskan sa "Okej, vad bra att ni sa det" och sen var det inget mer med det. Hon berättade att hon alltid var supernoga med att använda handskar (vilket inte alla är inom sjukvården!!!).
Ungefär två år senare besökte jag samma närakut (går dit om jag blir dålig då det har funkat bra hittills). Jag vet dock andra som inte haft samma tur som mig och som råkat ut för puckon.

Hiv-positiva får inte mer vaccin än de som är hiv-negativa. Det enda är att man, där jag går, får fritt hepatit B-vaccin. Jag är själv vaccinerad mot hepatit A och B för att jag skulle åka på semester. Däremot rekommenderades jag att inte ta TBC-vaccinet då jag studerade till sjuksköterska (alla erbjöds) just för att TBC-vaccinet innehåller levande virus. Och det fanns en risk att jag skulle bli sjuk av vaccinet. En större risk än vad som ansågs värt det. Min läkare sa att jag kunde ta det om jag ville eftersom mina värden såg bra ut men enligt henne hade jag mer att förlora än att vinna på att ta vaccinet. Om jag skulle börja arbeta där en del TBC-patienter passerade så fick jag ta det då, det var så hon såg på det.

Tänkte bara avsluta med att säga att jag har gjort egen pepparkaksdeg så imorgon blir det pepparkakor för hela slanten! Det är Js familjerecept, som gått från generation till generation. Måtten står inte ens i tsk, msk eller dl utan i hg och g. Skumt men tack och lov har de översatt det åt mig, stackars lilla stockholmaren ^^

Kommentarer
Postat av: Ramona

Hej! Vill passa på att önska dig och dina nära och kära en God Jul! Jag reser bort från vintern nästa vecka, ska bli såå skönt!

Tänkte bara höra med dig, du har inte tagit vaccin för lunginflammation? det var det första jag fick typ.. Det är många som tar influensavaccinet också men det behövde inte jag, gött det för det gör ont att ta sprutor :-)

Hoppas du får en fin dag!!



Här är en länk till en asskön snubbe Walter, du kanske känner till honom, men jag tror han är min idol! http://blog.qruiser.com/hivdiva



Kram

2010-12-09 @ 12:26:07
URL: http://monsteramona.blogspot.com
Postat av: M

Pluggar du till sjuksköterska nu? :)

2010-12-09 @ 18:52:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0