Dagens arbete

Gjorde en intervju imorse med en kvinna från Sveriges radio.

En sak som har följt med mig hela dagen var frågan "Hur ska man göra för att fånga upp unga, nysmittade?"
Unga som smittas med HIV går ofta omkring med viruset i sig utan att veta om det och är smittsamma under den tiden (det är man ju även om man vet om att man har det men då ser man till att skydda sig).

Och en sak poppade upp i mitt huvud. Här i Stockholm så har vi något som kallas Klamydiamåndagen (kanske finns på fler ställen?). Efter sommaren så har ungdomsmottagningar och andra sesam (sex- och samlevnad) mottagningar extra långa öppettider.

Gör en liknande kampanj för HIV. Eller kör ett HIV-test när ungdomarna ändå är där, ännu bättre!
Snabbtest tar liksom en kvart och flera använder sig av det. Bland annat Venhälsan på Södersjukhuset.



Sen hoppas jag att jag inte lät några grodor hoppa ur min mun. Gör alltid det men jag hoppas att de inte är så farliga. När det gäller radio så kan de inte vrida på saker och ting lika mycket som de kan vid en vanlig intervju.

Nu ska jag sova, gonatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0