Newsflash!

HIV-positiva kan få friska barn (syftar på HIV nu, annat är svårt att styra över).

Är det killen som är positiv så kan man tvätta spermierna, då det är sädesvätskan som innehåller virus, inte själva spermierna. Och så inseminerar man.


Är det tjejen som är positiv så kan man antingen köra med dubbla kondomer och sen vända ut och in på den där "allt" hamnar så det kommer in. Eller så kan man spruta in det från kondomen och in på konstgjord väg.



För kvinnan vid graviditeten gäller att hon äter mediciner för att hålla virusnivåerna nere. Vid förlossning är det kejsarsnitt som gäller (snack om att det går att föda vaginalt också, läste någonstans att de gör så i Schwiez). Sen får kvinnan inte amma.

Om allt detta följs så har inget barn smittats i Sverige av sin mamma sedan 1999. Det var då man började göra så här. Då var medicinerna sämre än vad de är idag också, värt att tänka på.



Extremt kortfattat men jag är inte så bra på att förklara hur detta går till rent praktiskt. Kan återkomma med det om några år då det är dags för mig och min älskade sambo att försöka. Är faktiskt bara 20 år gammal, och jag vill göra annat först, nå vissa mål och så.


Godnatt och sov gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0