Svar på kommentar från Petra

Hej!

Jag är en ung heterosexuell tjej som på senaste tiden har blivit väldigt rädd för att jag skulle kunna ha HIV. Det har varit så långt borta tidigare och jag har förnekat chanserna till att det skulle kunna vara möjligt. Nu vill jag testa mig, men jag vågar inte. Jag har haft ganska mycket oskyddat sex tidigare så risken är väl ganska stor? Jag vill ju veta så att jag undviker att smitta andra i framtiden men samtidigt är jag rädd för hur mitt liv skulle förändras om jag skulle vara positiv. Jag har svårt för att skaffa förhållanden redan som det är så ett HIV-positivt besked skulle förmodligen innebära att jag får leva resten av mitt liv ensam. Och jag vet inte om jag är redo för den vetskapen. Hur kan jag ta mod till mig och gå och testa mig?


Sen har jag en annan liten fråga. Ser de om man har HIV i varje vanligt blodprov man tar eller måste man be om ett särskilt test för HIV?


Svar:

Sannolikheten för att smittas ÄR låg, men den är inte obefintlig (som en del verkar vilja få det till..)
Det bästa vore att du går och tar ett sånt där snabbtest, då får du svar på en kvart. Annars kan det ta två veckor att få svar. Och ingen mår bra av att oroa sig så länge.
Det är väldigt svårt att säga hur stor risken är. Allt beror på vem du har legat med, och vem den personen har legat med osv.

En vän till mig som inte är förhållandetypen (hon har också HIV) bröt trenden med sitt singelliv och träffade en kille som hon är tillsammans med. Jag är en förhållandemänniska och under den tid som jag och J inte var tillsammans så var jag tillsammans med en annan kille ett kort tag. Jag berättade för honom om hur läget var och han var rätt lugn med det. Såklart fanns det saker han oroade sig för, men inget som hindrade oss på något vis. Jag "lyckades" ju få till ett ligg förra sommaren (då jag och J inte var tillsammans) och jag berättade även för honom. Och det var INGA problem alls. Jag berättade rent faktamässigt vad det innebär, och det räcker för de flesta.

Enda sättet man kan skydda sig är att alltid använda kondom. Det är så enkelt, men ändå så svårt för en del. Alla kondomer funkar inte för alla. Och en del är bättre än andra. Man måste prova sig fram lite, men när man hittat någon som funkar så är det inte så krångligt alls (och det dödar inte sexlivet som vissa påstår).

Nej, de ser inte på ett vanligt blodprov att man har HIV, det är inget som kollas rutinmässigt. Det kostar väl en del om de skulle testa alla blodprover för det kan jag tänka mig. Så man måste be om ett särskilt test.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0