Svar på kommentar från M

Hej!

Bra blogg! Det behövs fler som du som skriver så inspirerande om hur det är att leva med en sjukdom.


Jag funderar dock på en sak. När du skriver att du inte behöver oroa dig för att dö till följd av din HIV-infektion. Hur menar du då? Menar du att det ej finns någon risk för att HIV övergår till Aids längre?


Jag undrar rent välmenande nu, av nyfikenhet. Vet inte om min fråga kan misstolkas i text.


Vänligen M



Svar:

Hej! Och tack! Det värmer :)
Så länge jag fortsätter att ta mina mediciner som jag ska så hålls viruset i schack och mitt immunförsvar förblir starkt. AIDS är ett tillstånd då immunförsvaret är så pass svagt att det inte klarar av infektioner som kroppen normalt skulle klara av utan några som helst svårigheter.
Jag hoppas att du förstår vad jag menar och att svaret var tillräckligt. Det är bra att du frågar. Frågar man inte så får man inte veta, och då kan man inte lära sig heller :)

Kommentarer
Postat av: Petra

Hej!



Jag är en ung heterosexuell tjej som på senaste tiden har blivit väldigt rädd för att jag skulle kunna ha HIV. Det har varit så långt borta tidigare och jag har förnekat chanserna till att det skulle kunna vara möjligt. Nu vill jag testa mig, men jag vågar inte. Jag har haft ganska mycket oskyddat sex tidigare så risken är väl ganska stor? Jag vill ju veta så att jag undviker att smitta andra i framtiden men samtidigt är jag rädd för hur mitt liv skulle förändras om jag skulle vara positiv. Jag har svårt för att skaffa förhållanden redan som det är så ett HIV-positivt besked skulle förmodligen innebära att jag får leva resten av mitt liv ensam. Och jag vet inte om jag är redo för den vetskapen. Hur kan jag ta mod till mig och gå och testa mig?



Sen har jag en annan liten fråga. Ser de om man har HIV i varje vanligt blodprov man tar eller måste man be om ett särskilt test för HIV?

2012-01-17 @ 07:52:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0