Svar på kommentarer

Fick ett till svar från Anonym som löd:
Du var i Luleå och talade inför folk....= du är inte så speciellt anonym längre.

Svar: Du har en poäng. Dock så var de jag talade inför sådana som ska bli volontärer inom Noaks Ark (arbetar med HIV-frågor bland annat). De var 5 personer. Och sen var det två till som var där som arrangerat och hjälpt till. Plus två andra som också var där och pratade. Och en av dem hörde inte ens mig prata. Så jag känner mig rätt safe där egentligen. 2 av de som ska bli volontärer är dessutom präster. De om några borde veta vad man pratar om och inte.

Så jag är fortfarande rätt anonym. Och hade jag ställt upp i december så hade vem som helst kunnat vara där och även media. Det är det inte värt kom vi gemensamt fram till.

Kommentar från Amanda:
Är de stor risk att även ditt barn får HIV eller hur funkar de egentligen?
Svar: Om man följer de riktlinjer som finns så är risken väldigt, väldigt liten att det ska bli så. Man har haft riktlinjer kring detta länge. Och enligt den information som jag har så har INGET barn blivit smittat av sin mamma då man vetat om att mamman har HIV. För tidigare så medicinerade man och så föddes barnet med kejsarsnitt (mindre risk att barnet får i sig av mammans blod) och dessutom kan man ge medicin i förebyggande syfte (så inte viruset kan ta sig in i cellerna, går även att göra om t.ex. kondomen spricker då man har sex. Eller om man jobbar inom vården och blivit utsatt för en risk). Idag så får man om man har omätbara mängder virus i blodet även föda vaginalt. Dock går de inte in med exempelvis sugklocka eller annat som de gör annars, och de är mer benägna att göra ett snitt om det blir långdraget eller att barnet börjar visa tecken på att det inte mår bra.

Har jag omätbara mängder (vilket jag antagligen kommer att ha. Tog prover i fredags som har analyserats, och tyvärr så hade nivåerna ökat lite men det beror antagligen på att jag är förkyld och immunförsvaret är lite upptaget med det) så kommer jag att få föda vaginalt. Dock så kommer jag inte att få amma. För även där kan smitta överföras.

Jag vill tillägga att jag känner flera kvinnor som fött friska barn trots sin egen diagnos. Inget av dessa barn har blivit smittat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0