Svar till skräckslagen

Innan jag ens skriver ut kommentaren så måste jag säga till dig att VAD BRA att du hittade hit!
Jag tror inte du är ensam om att tänka så här. Och det är svårt att ändra sitt sätt att tänka över en natt. Så som du har tänkt är ju din sanning så att säga. Förstår du vad jag menar? Men kanske kan mitt svar få dig att i alla fall bli mindre skräckslagen. Det är min förhoppning i alla fall.
Hej!
Blev tipsad om din sida! Vet inte om det är ok att ställa en fråga i en kommentar, men jag testar. 

Har lidit av svår hiv-skräck i många år. Har läst på om olika smittvägar men ändå skenar det iväg och blir livrädd för minsta lilla grej...Tex om man köper frukt, och en hivsmittad tagit i den och har haft sår på händerna, eller inte tvättat sig efter toabesöket...Tänk om man blir smittad!

Såna tankar snurrar runt i huvudet på mig...Jag blir otroligt hämmad! Har inte legat med någon på flera år nu...just för att jag är så rätt och har svårt att lita på folk.

För några veckor sedan var jag ock en kompis och provade kläder. Hon prövade ett par byxor som hon inte kunde ha så hon kastade över dom till mitt provrum så jag prövade dom. Inget konstigt med det. Förrns jag sen på kvällen fick funderingar...Hon är ganska vild av sig. Åker utomlands flera gånger/år och kommer hem och berättar om diverse erövningar. Har inte tänkt så mycket på det. Men den kvällen kom jag på att hon kan ju faktiskt vara smittad!

Tänk om det trots underkläder kommit mensblod/urin eller annan kroppsvätska i byxorna och jag prövade dom direkt. Kan jag då ha blivit smittad? Är det möjligt?

Förstår om allt det här låter löjligt i dina öron! Kan själv tycka det låter långsökt när jag själv tänker igenom det...Men tänk OM.

Blir galen på mig själv och känner mig störd...Tänker att det är nog bäst att isolera sig helt. Så slipper man oroa sig...kanske...suck...

Ha det så bra!


Svar: Det är helt okej att ställa frågor i kommentarerna, det är lite det jag använder dem till :) Ni gör en stor del av den här bloggen med hjälp av era frågor, glöm inte det. 
HIV smittar enbart vid (oskyddade!) sexuella kontakter, blod till blod (i princip öppet sår mot öppet sår som blöder), mor till barn och om man delar sprutor. 
Det smittar alltså INTE om man tar i något som en som har HIV har tagit i. Det finns inget virus på huden, utan det håller till inom kroppen. Inte heller om man inte tvättat händerna kan smittöverföring ske. OM det mot förmodan skulle finnas, låt säga lite utsmetat torkat blod på handen (t.ex. ett litet rivsår) så är det ingen risk då heller då viruset är dött. Och din hud är en mycket bra barriär mot viruset. Det kan inte liksom tränga in i huden bara sådär. 

Din vän skulle kunna vara smittad (även om jag inte tror det) men att du provar ett par byxor hon haft precis innan, det smittar inte det heller. Jag är osäker på mängderna med virus i urin, men då jag går på toaletten precis som andra så överlever inte virus där heller. Det överlever helt enkelt inte utanför kroppen. Samma gäller mensblod. Hade din vän mensat så mycket så det blödde på byxorna så hade du nog inte tagit på dig samma par, eller hur? Jag hade inte det i alla fall, känns inte så fräscht.

Jag tror inte att isolering är bästa vägen att gå. 
Sen vill jag påpeka att trots att jag var ovetandes om min smitta i över två år så smittade jag inte en enda person. Och då jag är graivd (trots kondom, så nåt hål var det antagligen) så smittades inte min kille då heller. Mitt barn kommer födas friskt (ingen HIV-diagnos i alla fall, det andra vet jag ju såklart inte nu). 
För mig så låter det ju ologiskt lite kring hur du ser på det, men det är ju också för att jag har mer erfarenhet kring det här, vilket är naturligt med tanke på hur situationen ser ut. Men som kloka människor säger ibland: Det finns inga dumma frågor. Jag är glad att du lämnade kommentaren här och jag hoppas att du inte är riktigt lika skräckslagen efter att ha kikat lite här. Kolla gärna igenom lite andra inlägg, där står det massor med saker som jag tror kan vara av nytta för dig. Och vill du är du mer är välkommen att maila mig på [email protected]
Det gäller för övrigt er andra också, ifall ni inte vill ställa frågan här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0