Svar till Annika

Jag har lite frågor! Såg nåt program om att risken för överföring av smitta till barnet är liten vid "blodfritt kejsarsnitt", något som utförs i USA, men hur tänker läkarna göra med dig? Eller snarare hur tänker du göra med förlossningen? Och amning? Hoppas du inte tar illa upp, du behöver inte svara om det är för privat.

Svar:
Helt ärligt så vet jag inte exakt hur kejsarsnittet går till. Men jag tror att det görs som ett vanligt. Såg något program som var i USA då en HIV+ mamma skulle förlösas, och vid det "blodfria" kejsarsnittet så brände de blodkärlen medans de skar. Dock blev det inte så snyggt ärr då. Som min vän har är betydligt snyggare, men det kan ju vara för att den kirurgen var bättre också, vad vet jag?
I Sverige så får man numera om man har en fungerande behandling (under 50 viruskopior/ml blod) föda vaginalt om man vill det. Det ändrades förra året och metoden har använts ganska länge i andra länder. Risken om man inte har en behandling räknas annars till ungefär 25% (vaginal förlossning+amning).

Jag TROR att man gör ett vanligt snitt, men det är som sagt vad jag tror.
Från början var jag helt inställd på att försöka föda vaginalt (när jag fick min diagnos för 4,5 år sen fanns inte den möjligheten) men jag funderar fram och tillbaka och har ventilerat lite tankar med min barnmorska (och min pojkvän såklart) att jag funderar på att jag kanske vill göra ett snitt ändå.
Detta för att sjukvården här är mer vana att göra så, de har gjort så i över 10 år och hittills har det gått bra.
Enligt smittskyddslagen får man inte amma sitt barn om man har HIV då bröstmjölk är en kroppsvätska, och däri kan det finnas virus. Så mitt barn kommer inte att ammas överhuvudtaget utan det blir ersättning från första början.

Jag kommer att träffa en läkare nästa gång jag ska till barnmorskan och hon kan nog berätta mer för mig hur det kommer gå till. Oavsett vilket val jag gör.

Men jag känner mer och mer att jag skulle vara lugnare om det blir ett snitt eftersom de har så pass lång erfarenhet av det på det sjukhus jag ska föda på.

Kommentarer
Postat av: Annika

Tack för intressant svar! Är själv kejsarsnittad två gånger och det har varit en fantastisk upplevelse båda ggr. Önskar dig all lycka till!

2011-10-24 @ 10:23:56
Postat av: Skräckslagen

Hej!

Blev tipsad om din sida! Vet inte om det är ok att ställa en fråga i en kommentar, men jag testar.



Har lidit av svår hiv-skräck i många år. Har läst på om olika smittvägar men ändå skenar det iväg och blir livrädd för minsta lilla grej...Tex om man köper frukt, och en hivsmittad tagit i den och har haft sår på händerna, eller inte tvättat sig efter toabesöket...Tänk om man blir smittad!



Såna tankar snurrar runt i huvudet på mig...Jag blir otroligt hämmad! Har inte legat med någon på flera år nu...just för att jag är så rätt och har svårt att lita på folk.



För några veckor sedan var jag ock en kompis och provade kläder. Hon prövade ett par byxor som hon inte kunde ha så hon kastade över dom till mitt provrum så jag prövade dom. Inget konstigt med det. Förrns jag sen på kvällen fick funderingar...Hon är ganska vild av sig. Åker utomlands flera gånger/år och kommer hem och berättar om diverse erövningar. Har inte tänkt så mycket på det. Men den kvällen kom jag på att hon kan ju faktiskt vara smittad!



Tänk om det trots underkläder kommit mensblod/urin eller annan kroppsvätska i byxorna och jag prövade dom direkt. Kan jag då ha blivit smittad? Är det möjligt?



Förstår om allt det här låter löjligt i dina öron! Kan själv tycka det låter långsökt när jag själv tänker igenom det...Men tänk OM.



Blir galen på mig själv och känner mig störd...Tänker att det är nog bäst att isolera sig helt. Så slipper man oroa sig...kanske...suck...



Ha det så bra!



2011-10-27 @ 00:19:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0