Anledningen till att HIV dör i luften

Fick en kommentar om detta och jag är inte någon expert på området alls. Men för att viruset ska kunna överleva (gäller nog alla virus fast det tar olika lång tid) så behöver det en annan cell för att kunna föröka sig.

HIV är ett känsligt virus och klarar sig inte länge utanför kroppen. Jag ska vara ärlig med att det här inte var mitt bästa ämne i skolan och jag har inte lärt mig mer kring detta än att det dör i luften väldigt snabbt. Vad det är som gör att HIV är mer känsligt vet jag inte. Tar man vissa förkylningsvirus så kan de leva utanför kroppen längre, men de är uppbyggda på olika sätt. Så jag antar att det har med det att göra, virusets uppbyggnad.

Kommentarer
Postat av: Den som undrar

Okej, tack så mycket för ditt svar!

Jag tänktee lite naivt så här; om man tar reda på vad som gör att hiv dör i luften kanske man kan göra att det dör i människokroppen, men eftersom det finns celler i kroppen men inte i luften blir det genast mer komplicerat ;(

Men om bromsmediciner kan minska antalet viruskopior i kroppen, kan det inte få dem att försvinna helt och hållet då? Vad är det som "hindrar"?

Läste någostans att en man blev botad från hiv, undrar om du också hört det och om det är sant? Om det nu är sant, hur är det möjligt?

Och en fråga till, är ditt liv med hiv ungefär som en diabetikers förutom delen med att du måste tala om i vissa sammanhang att du har blodsmitta? Eller känner du av några symptom av smittan (då menar jag inte sånt som orsakas av medicin, utan sånt obehag som orsakas av själva viruset)?



Förlåt om frågorna är dumma, svårt att ställa vettiga frågor när man inte är så insatt i ämnet...

Har en släkting som jobbar som doktor med hiv-smittade, men har tyvärr ingen kontakt med honom...



Tacksam för svar och önskar dig och din familj allt det bästa!

kram

2011-10-19 @ 00:59:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0