Patientsäkerhet (?)

När jag varit på besök hos min barnmorska så har jag tänkt på en sak. Lite snett bakom henne är det en arkivlåda eller vad man ska säga med en massa mappar märkta med namn och personnummer.
Dessa syns klart och tydligt när man sitter där.
Jag kände igen ett namn och ett årtal och inser att det är en vän till mig. Som även hon är HIV+. Jag skulle inte tycka att det är okej att mitt namn och personnummer står där så att alla som går in där kan se det. Det står inget mer synligt men då just den barnmorskan har hand om oss HIV+ (vet inte om hon har hand om andra patientgrupper också) så känns det olustigt. För tänk om man ser ett namn och ett årtal som man känner igen. Men den personen ifråga har inte berättat om sin status. Hur kul vore det att ens vän eller bekanta får veta det på det sättet?
Har de inte ändrat det tills jag ska dit nästa gång ska jag fråga. För sådär öppet ska man väl inte förvara patientmappar?

Kommentarer
Postat av: Carola

Låter faktiskt lite konstigt... Det var vanligt att de hade så förr, men under min förra sista graviditet (2008) så hade de gjort om, inga mappar fanns framme, allt fanns i dator istället...

2011-09-08 @ 08:59:27
URL: http://barbamamas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0