En av mina största rädslor i framtiden

Den absolut största rädslan är, ganska självklart, att medicinerna inte funkar på mig och att jag dör. Detta kommer ju inte hända men min största rädsla förutom detta är att inte kunna få barn.

För andra vanliga människor finns det IVF-behandlingar. Men som hiv-positiv så nekas man detta. Om man är man så kan sperman tvättas (viruset finns i sädesvätskan, inte i själva spermien) och sen göra en IVF-behandling. Men som kvinna och hiv-positiv finns inte detta alternativ i Sverige. Vilket är ganska konstigt. Jag vet inte hur det ser ut med att ge hormonbehandling eller andra metoder men IVF är uteslutet.

Än så länge så är det inte någon panik men jag vill ändå vara en relativt ung mamma. Och jag hoppas att det går som jag vill. En tjej i samma situation som mig är gravid nu och ska få barn senare under våren. Så jag får fråga henne sen mer hur allt funkar praktiskt. Har nämligen bara fått lite information om det.

Det jag vet är att det är kejsarsnitt som gäller, medicinering under graviditeten, inte amma samt att barnet får förebyggande behandling mot hiv i början efter förlossningen. Men hur allt funkar praktiskt med MVC osv har jag ingen aning om.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0